sobota 30. prosince 2017

Hovězí jazyk s koprovou omáčkou



                  Naskytla se mi příležitost koupit čerstvé bio hovězí maso od kamaráda. Tak jsem si nadiktovala seznam jak pro celé království a samozřejmě jsem chtěla jazyk, protože můj muž ho miluje. 
                  Jenže mi nedošlo, že normálně kupuji u řezníka uzený. Moje nadšení tedy při pohledu na cosi nevábně vypadajícího kleslo pod bod mrazu. 
                  Ale to bych zase nebyla já, abych se s touto výzvou nepoprala. A tak si dnes pomlaskávali nejen moji kluci, ale i babi s dědou a chvály bylo ažaž. :)


6 porcí
40 minut + 4 hodiny vaření jazyka

1 hovězí jazyk
1 cibule
2 mrkve
2 petržele (pastináky)
1/2 menší bulvy celeru
3 stroužky česneku
4 bobkové listy
1 hrst celerové natě (nemusí být)
10 kuliček celého pepře
10 kuliček nového koření
růžová himalájská sůl

60g másla
80g celozrnné hladké špaldové mouky
cca 750ml hovězího vývaru 
250g zakysané smetany
50g čerstvého kopru
30-40g cukru či sladidla
1KL octa
sůl

            Jazyk dejte spolu se zeleninou a kořením do velkého hrnce, zalijte studenou vodou, aby byl zcela ponořený, a vařte pod pokličkou doměkka zhruba 4 hodiny (pokud máte tlakový hrnec, ušetříte si spoustu času). 
            Ihned po dovaření ponořte jazyk do studené vody a po cca 5 minutách ho oloupejte a vraťte do scezeného vývaru, aby nevychladl.

             Z másla a mouky usmažte jíšku, rozřeďte ji postupně vývarem z jazyka na požadovanou hustotu a omáčku povařte deset minut (pokud by se Vám vytvořily hrudky, nebojte se v této fázi využít pomoci ponorného mixéru). 
             Přidejte smetanu, sladidlo, které doma používáte (cukr, med, čekankový sirup...), ocet a sůl. 
             Jakmile jste se sladkokyselou chutí omáčky spokojeni, vmíchejte najemno sekaný kopr a už dále nevařte.

             Teplý jazyk krájejte na tenké plátky, lehce osolte a servírujte s koprovou omáčkou a houskovým knedlíkem.