středa 11. dubna 2018

Tibetská houba alias kefírka




              Tento malý zázrak mi darovala maminka Danka. 
              Že existují jisté tibi krystaly jsem už slyšela, ale tohle pro mě byla naprostá novinka. A protože doma pijeme kefír po litrech, s radostí a dávkou zvědavosti jsem je přijala a ubytovala na kuchyňské lince.

      O tibetské kefírové houbě se toho na internetu dozvíte mraky. 
Za mě mohu doporučit třeba tyto dva odkazy.

https://www.jaktak.cz/jak-pestovat-tibetskou-kefirovou-houbu.html
https://www.uspesna-lecba.cz/tibetska-houba/

          Pečování o houbičky je velice jednoduché. Stačí jim koupel v mléce (ideálně tedy v čerstvém plnotučném, nicméně těm našim se daří i v trvanlivém polotučném). Veškeré nádobí by mělo být z nekovového materiálu, jinak hrozí zčernání a ztráta účinnosti.
          Takže jsem vzala plastovou dvoulitrovou odměrku, naplnila ji litrem mléka a nasypala do ní studenou vodou propláchnuté malé poklady, které vypadají jako květáčky (bylo jich přibližně 3 polévkové lžíce). 
          Nádobu jsem zakryla čistou plenou a postavila ji na kuchyňkou linku mimo přímé sluneční světlo. 
          To je vlastně celá práce. Pokud jsem si vzpomněla, promíchala jsem občas plastovou lžící obsah nádoby a dál se nestarala.
          No a tadáááá, za 24 hod jsem měla litr kefíru.
          Houbičky se propláchnou studenou vodou a zalijí novým mlékem. A tak stále dokola...
          A jak nám chutná? První várka byla více kyselejší a perlivější než kefírové mléko, co jsme doteď kupovali v Lidlu. Další várky už byly méně kyselé, hutnější (vždy záleží na aktuální teplotě, podle toho houbičky tvoří rychleji či pomaleji; když jsem zkoušela dělat kefír v lednici, trvalo to na můj vkus příliš dlouho, ale my máme opravdu velkou spotřebu, takže pro někoho, kdo využije kefíru méně, je to ideální způsob "pěstování").
          Kefír jsme si oblíbili mixovaný s ovocem na svačinky a pak čistý jako druhou večeři.
          Žádné nežádoucí účinky zatím nepociťujeme, i naše trávení přijalo tento "upgrade" úplně v pohodě.
          Chystám se určitě vyzkoušet z něj i domácí žervé (stačí nechat kefír vykapat přes plátýnko) nebo tvaroh (kefír se zahřeje na 40 stupňů a nechá opět vykapat). Více se dozvíte v odkazech (viz výše).
          Takže pokud jste vášniví konzumenti kefíru, doporučuji vyzkoušet tuto domácí variantu.